یادداشت

به بهانه ثبت هنرستان راهیان قدس

آخرین پست گروه تهران پلاک به پلاک در سال ۹۸ با یک خبر خوب منتشر شد. به بهانه این خبر بر آن شدیم علاوه بر متن منتشر شده شرحی کامل‌تر از نقاط قوت این هنرستان به عنوان یک نقطه محرک توسعه برای محله سیروس در این درگاه منتشر نماییم.

هنرستان راهیان قدس با نام های پیشین “دبستان خیام,هنرسرای بهبهانی,هنر سرای مقدماتی پسران” واقع در محدوده جنوب شرقی چهارراه سیروس قرار دارد. بنای مدرسه در دو مقطع زمانی دهه ۲۰ و دهه ۴۰ ساخته شده است.

بررسی معماری مجموعه حاکی از آن است که این مدرسه از مجموعه مدارسی بوده است که در بازه زمانی ۱۳۱۶ الی ۱۳۲۶ توسط گروهی به سرپرستی رولان مارسل دوبرول در تهران ساخته شده است.

نمایی از بنای دهه ۲۰ به طراحی مارسل دوبرول و توسعه دهه چهل

میراث آموزش فنی حرفه ای در کشور


این مدرسه نه تنها از منظر میراث معماری مدرن حایز اهمیت است، از منظر تاریخ آموزش فنی حرفه ای و گردآوری مجموعه ای از آثار کمک آموزشی در تهران نیز دارای ارزش است .دفتر توسعه محلی سیروس به درخواست مدیر دغدغه‌مند هنرستان، آقای صادقی اقدام به تهیه مدارک و تنظیم پرونده ثبتی هنرستان نمود. سرانجام مدرسه راهیان قدس در ماه اخیر در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

پتانسیل ایجاد ارزش افزوده برای محله سیروس

به لحاظ سرمایه اجتماعی علاوه بر اینکه این هنرستان محل تحصیل رزمندگان دفاع مقدس بوده است سهم قابل توجهی در تولید آثار سینمایی نیز داشته است.

مروری بر جمع آور اطلاعات

در تهییه پرونده ثبتی جمع‌آوری اطلاعات به دلیل کمبود مستندات در ابتدای امر کار نبود که به سهولت انجام شود. جستجو بر مبنای کلید واژه ها و ردیابی خط طراحی در بررسی تاریخ بنای مجموعه آغاز شد. بخشی از تاریخ آموزشی مدرسه که در نوع خود قابل توجه است در تاریخ شکل گیری هنرسرای مقدماتی و چارچئب نظام فنی حرفه ای از مدرسه تا دانشگاه یافته شد. در بخش معماری بررسی نمونه های موجود بزرگترین راهگشای این مطالعات بود.

مطالعه و بازخوانی مطبوعات به دوره ساخت هنرستان نیز یکی از منابعی بود که کم و بیش امکان مستند سازی را مهیا می نمود.

پ.ن: گروه مطالعاتی تهران پلاک به پلاک با افتخاردرروند ثبت این بنای ارزشمند در کنار دفتر توسعه محلی سیروس بوده است و امیدواراست در سال ۹۹ حال تهران و معماری معاصر تهران بهتراز پیش باشد.

ثبت هنرستان راهیان قدس به عنوان یک اثر حایز ارزش در حوزه معماری مدرن تهران (در شرایطی که این مجموعه در کشاکش تخریب و نوسازی بود و هم افزایی مجموعه نهادهای مرتبط با موضوع اعم از مدیریت شهری، میراث فرهنگی و مشارکت شهروندی)همزمان با مصوبه شورای شهر تهران مبنی بر شناسایی و مورد توجه قرار دادن میراث معماری مدرن امری ست که باعث می شود امید به آشنایی به این میراث ارزشمند و اقدام در جهت حفظ و نگه داری به صورت شایسته افزایش یابد. امید است هنرستان حافظ که موقوفه امامزاده زید که متاسفانه ارزش میراثی آ ن نیز به حکم دادگاه منتفی شده نیز از تخریب جان سالم به در ببرد

سپاس بسیار از

  • گروه معماری دوران تحول
  • دکتر علی محمد سعادتی، شهردار محترم منطقه ۱۲
  • دکتر مصطفی حسینی کولمه، معاونت توسعه و برنامه ریزی شهر تهران
  • مهندس شادمهری مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران
  • دکتر محمدرضا کارگر مدیریت کل امور موزه ها

برای حمایتهایی که در طول به ثمر رسیدن این پرونده صورت داده اند.

لینک پست مروبط به هنرستان راهیان قدس: اینجا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.