یادداشت

تلاشهایی برای حفظ معماری معاصر تهران

دیروز خبری خوب برای علاقمندان به معماری معاصر تهران در فضای مجازی منتشر شد .ثبت تعدادی بنای معاصرشاخص تهران در فهرست آثار ملی کشور.در این بین ساختمان جیپ اثر وارطان هوانسیان,بانک ملی شعبه دانشگاه اثر یورن اتزون و استادیوم تختی اثر جهانگیردرویش به ترتیب زمانی ساخت در تهران از اهمیت بالایی برخوردار است.

تایید خبر ثبت ساختمان جیپ، بانک ملی و ورزشگاه تختی

 ساختمان جیپ اثر وارطان هوانسیان در خیابان اکباتان قرار دارد و در دهه بیست شمسی به شیوه آرت دکو ساخته شده است.نکته ی قابل توجه حمایت مدیریت شهری منطقه دوازده برای حفظ این پلاک در ماه های اخیر بود این اتفاق نشان می دهد که دغدغه مندی مدیریت شهری به عنوان بازویی اجرایی و قدرتمند می تواند منجر به حفظ میراث ارزشمند شهری شود.

 بانک ملی شعبه دانشگاه اثر یورن اتزون معمار دانمارکی در خیابان انقلاب و به سبک بین الملل در دهه چهل شمسی ساخته شده است.نکته ی که به بهانه ثبت این اثر می توان بیان کرد اینست که بانک های قدیمی در حال حاضر تملک تعدادی از بنا های ارزشمند را در اختیار دارند و قطعا دغدغه مندی مدیریت این بانک ها نسبت به این آثار می تواند به حفظ میراث معماری معاصر تهران کمک شایانی کند.

استادیم تختی (فرح آباد) اثر جهانگیر درویش به سبک های تک در شرق تهران در دهه پنجاه شمسی ساخته شده است. نکته ی این اثر حضور و دغدغه مندی شخص معمار استادیوم دکتر جهانگیر درویش است که در این سال ها و با توجه به کهولت سن همچنان دلسوزانه پیگیر حفظ و نگهداری این اثر می باشد.

تشکرویژه از سفرنویس برای حمایت در جهت برگزاری برنامه های گردشگری معماری معاصر تهران که باعث شد در این دو سال تعداد زیادی از علاقمندان این حوزه بازدید های متفاوتی از آثار ذکر شده داشته باشند.

  • میراث معماری مدرن همچنان راه پرفراز و نشیبی دارد. چه از امر نگه داری و باززنده‌سازی در شان چه در امر مستند سازی. اما همین گام‌های کوچک چه در رویکرد مدیریت شهری و چه در آموزش شهروندان می‌تواند در هموار کردن این مسیر موثر باشد.
  • داستانهایی از روایت تخریب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.