یادداشت

اُتزون در تهران

از پله‌ها بالا می رویم. از زیر سقف کوتاه م یگذریم و فضا باز می شود.تا اینجایش مسیر و راه همان مسیری همیشگی است. ۱۵سالی می شود که فهمیده ام شعبه انقلاب بانک ملی کار معمار دانمارکی، یورن اُتزون است. همان که سه ساال بعد از این کار اُپرای سیدنی را خلق کرده است. از همین رو هربار که گذرم به آن مسیر خورده است راهم را به درونش کج کرده ام و تا آنجا که اخم حراست بانک امان داده باشد از تماشایش لذت برده ام.

اما اینبار فرق می کند. ما ۳۰ تن هستیم که به دعوت روابط عمومی بانک ملی اجازه دیدار از ۴شعبه ویژه این بانک در تهران برایمان صادر شده است.

آقای درشتی مدیر شعبه همراه با پذیرایی به استقبالمان می آید. تصاویری از اپرای سیدنی، مقطع بنای بانک و …را پرینت گرفته تا تک تک ما متوجه توضیحاتش از جزییات بنا بشویم.با اشتیاق از ارزشهای میراثی و اهمیتش در جهان م یگوید، از حضور فراوان گردشگران خارجی برای بازدید و عدم توجه گردشگران ایرانی به این بنا، ضرورت ثبت بنا به عنوان میراث فرهنگی می گوید و در پایان از ما می خواهد خیال راحت معماری بنا را مزه کنیم. حتی برای نمایش نورگیرهای تعبیه شده  چند دقیقه ای چراغ های داخل بانک را خاموش می کند.تجربه بالارفتن از پله های پشت باجه که در زمان خودش اجرای بی نظیری از نظر سازه ای به حساب می آمد و دیدن داخل استوانه مرکزی که نقش عمده سازه را برعهده دارد و در درونش نیز پله ای همچون مجسمه ایستاده است لحظه های بی نظیری را برای همه ما رقم زد.

  • حضور خانم بشیر از کارشناسان موزه بانک ملی به سفارش مدیریت روابط عمومی بانک ملی هم نکته قابل توجه ارزنده ای بود.
  • در این بازدید که توسط سفرنویس و تهران پلاک به پلاک برنامه ریزی و اجرا شد، از ۴شعبه بانک ملی بازار به طراحی فروغی، شعبه فردوسی که در حال حاضر موزه بانک ملی می باشد اثر هاینریش، شعبه بانک ملی انقلاب اثر اُتزون و بانک ملی حسن آباد اثر فروغی به کمال بازدید شد.خداوند به تمامی خیر و برکات نصیب بانیان و مجریان فرماید. والسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.