موسیقی و تهران,  نواشهر

موسیقی و تهران

در آستانه

سال ۱۳۹۲ موسسه تهران اولین مسابقه ویژه مراسم “تولد تهران” را که آن زمان هنوز در ۱ آبان برگزار می شد را به شرح زیر منتشر کرد:” مؤسسۀ تهران- مطالعات کلانشهر مسابقه‌ای با موضوع «پیشنهادی برای تهران» برگزار می‎کند.
اين مسابقه به صورت باز، آزاد، میان رشته‌ای و فارغ از چارچوب‌هاي تخصصي برپا می‌شود و شركت كنندگان مي‌توانند هر ايده نو و يا پيشنهاد جديد و خلاقه‌اي كه به ارتقاء عمومي و يا اعتلاي موضعي زندگي در شهر تهران منجر و يا مرتبط شود را در آن مطرح نمايند.”
یکی از پیشنهادهای برگزیده آن مسابقه “موسیقی درمانی برای تهران” بود. پیشنهادی که شاید در آن دوره برای حاضران در جمع به رویا می‌مانست. اگرچه موسسه تهران در خصوص تحقق نتایج آن دوره از مسابقه اقدامی نکرد و موضوعات بعدی هم محدود به طرح‌های موضعی‌ای شدند اما شهر همچون همان موجود زنده‌ای که همواره در تعریف وجودیش از آن یاد می کنیم این پیشنهاد را رها نکرد. حالا بعد از گذشت ۴ سال اتفاقهای جالبی را در خصوص موسیقی و شهر تجربه می کنیم. پرونده #شهر_و_موسیقی به “صداهایی که باید شنیده شود، می پردازد. بخشی از شناخت شهر با شنیدن شکل می گیرد. این پرونده دعوتنامه‌ای است صمیمانه برای اینکه تجربیات مارا از نوازنده های خودجوش در خیابان، برنامه‌های مناسبتی ترتیب داده شده و صدای طبیعت تهران را بشنوید و ببینید و چه بهتر که ما را هم در تجربیات خود شریک کنید. موسیقی یکی از عواملی است که می تواند فضا را دوستانه کند، انسانهای غریبه را تبدیل به جمعی کند که با هم در یک لحظه یک حس مشترک را تجربه کنند.

پرونده موسیقی و شهر تلاش چند جانبه ای دارد تا زندگی روزمره تهران را در این قاب ببیند. روایت تصویری نوازندگان شهر که این روزها دیدنشان عادی شده است در کانال تهران پلاک به پلاک و آپارات تهران پلاک به پلاک لیست پخش نواشهرمنتشر می شود.

در بخش دیگر گردآوری‌ای خواهیم داشت از تصنیف ها وو ترانه‌هایی که از تهران می گویند، گاه مخاطبشان تهران است، گاه تهران با آنها همصداست و گاهی آنها با تهران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.