سینما و تهران

حاجی آقا آکتور سینما

۲ فیلم صامت حاجی آقا آکتور سینما در سال ۱۳۱۲ در تهران ساخته شد این فیلم جزو اولین فیلم های سینمای ایران می باشد.

سینما و تهران

نام فیلم :  حاجی آقا آکتورسینما

سال ساخت : ۱۳۱۲

تهیه کننده : اوانس اوگانیانس , حبیب الله خان مراد

کارگردان : اوانس اوگانیانس

نویسنده : اوانس اوگانیانس

 

تهران در فیلم :

شاید یکی از مهمترین و قدیمی ترین منابع تصویری ما از شهر تهران در سینما فیلم حاجی آقا آکتورسینما باشد فیلمی که در سال ۱۳۱۲ ساخته شد و تصاویر نابی از تهران را به نمایش می گذارد.فیلم در دوره ای از تاریخ تهران ساخته شده است که شهر در حال تغییرات گسترده می باشد از ساخت فضاهای اداری و دولتی تا تعریض خیابان ها و تخریب دروازه ها ….به همین دلیل فیلم حاجی آقا آکتورسینما فیلم مهمی در جهت مستند نگاری تهران در اواسط دوره ی پهلوی اول می باشد.

 

* در دقایق ابتدایی فیلم تصاویر مستندی از #میدان_توپخانه و عبور و مرور وسایل نقلیه را شاهد هستیم.
*از دقایق ۲۱ الی ۳۲ فیلم تصاویری از تعقیب و گریز را به نمایش می گذارد که در نهایت به ساختمان کافه پارس تقاطع خیابان لاله زار و نادری ختم می شود و سکانس معروف افتادن از بالای ساختمان کافه پارس اتفاق می افتد دراین سکانس کافه پارس بدون اشکوب اضافی و در همان شکل اولیه دیده می شود.
*در دقیقه ۳۲ تصویر سردرباغ ملی را مشاهده می کنیم زمانی که میدان مشق خالی از ساختمان های فعلی بود.
*در دقیقه ۶۲ فیلم, بازیگر از جلوی سینما مایاک در خیابان لاله زار رد می شود.
*در دقایق پایانی حاج آقا فیلمی که خودش را نمایش می دهد در سینما لونو پارک می بیند.
*در سکانس های مختلف فیلم تصاویری از پارک های تازه تاسیس در تهران ,مغازه ها و همچنین حضور وسایل نقلیه در خیابان های بروز شده تهران دیده می شود.

 

معماری در فیلم :

*دردقایق ۵۴ فیلم تصویری از نمای خانه یی مسکونی که به سبک و سیاق دوره ی قاجار ساخته شده مشاهده می شود.
*استفاده از پرده در فضاهای ورودی و حضور تاقچه ها برروی دیوارها از جزییاتی بود که در معدود فضاهای داخلی فیلم مشاهده می شود.

 

سینماهای تهران

فیلم صامت حاجی آقا آکتورسینما در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۱۲ در سینما رویال تهران به روی پرده رفت.

سینما رویال : این سینما در سال ۱۳۱۲ با نام رویال در زمینی به وسعت ۲۵۰۰ متر در خیابان لاله‌زار، کوچه باربد شروع به کار کرد. بعد از ورشکستگی مالک اولیه توسط شرکت سهامی ایران که چند سینما در لاله‌زار داشت خریداری شد. در سال ۱۳۴۲ سرقفلی این سینما توسط ناصر مجد بیگدلی و دو شریک دیگر ایشان خریداری و پس از بازسازی با نام سینما نادر در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۴۲ با اکران فیلم مرد میدان شروع به کار مجدد نمود. این سینما تا سال ۱۳۸۸ فعال بوده اما به دلیل ممنوعیت اکران فیلم در این سینما پس از آن تعطیل شده است.

مالك سينما نادر درباره حضورش در اين سينما در حاليكه تعطيل شده است اظهار كرد: ما در اينجا خاطرات زيادي داريم و كنار گذاشتن اين خاطرات بسيار سخت است. در طبقه بالاي سينما دفتر گروه سينماهاي متحد تهران را داشتيم كه توليد فيلم مي‌كرديم و افرادي مانند ساموئل خاچكيان، خسرو پرويزي و صابر رهبر در اينجا اتاق داشتند و كار مي‌كردند و الان فقط جاي خالي شان مانده است.(برگرفته از مصاحبه ایسنا با مالک سینما)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.